Dette gjør deg bedre på ski

Vil du bli bedre i langrenn er riktig styrketrening et godt hjelpemiddel på veien.

Styrketrening

Styrketrening er en viktig del av treningen til både turløpere og løpere i verdenstoppen. Når langrennsløpere som Heidi Weng og Anders Aukland har styrketrening som faste punkter på treningsmenyen er det fordi det har effekt: De orker og klarer mer i langrennsløypa.

Mange mosjonister og turrenn-løpere har tatt etter de beste og opplever stor fremgang fordi de har blitt sterkere etter styrkeøkter 1-2 ganger per uke.

Styrketreningen kan du godt gjøre hjemme, i trimrommet på jobben eller på treningssenter – og hjelpemidlene er enkle.

Styrke hver uke

Vi lar Anders Aukland forklare: – En av nøklene til at jeg har klart å ligge i verdenstoppen i langløp over så mange år, mener jeg ligger i de faste styrkeøktene mine. Selv midt i sesongen når det koker som verst kjører jeg styrketrening en gang i uken, sier Aukland.

Tre apparater Aukland anbefaler

Pivot 816 Trekk-apparat som gir knallbra treningseffekt og tar lite plass. Pivot 816 monteres rett på veggen og krever derfor minimal gulvplass. Trinsestasjonen med de to dragene kan enkelt og raskt justeres opp og ned fra gulvnivå til to meters høyde, og byr derfor på en rekke gode styrkeøvelser.

 – Jeg har dette apparatet hjemme i kjelleren og det er en viktig del av styrkeøktene mine. På bildet ser du stakedrag med vektbelastning. Du kan også kople på en trekkstang og trene rene nedtrekk-opptrekks-øvelser, sier Anders Aukland.


Skitrener: -Et glimrende apparat for generell overkroppsstyrke, for opptrening av stakekapasiteten og i tillegg for økt utholdenhet. Her trener du primært armer og buk, men også skuldre og setemuskultur aktiveres, sier Aukland. Dessuten: Kondisjonen blir bedre og med det kapasiteten til å orke mer. Alt dette er jo avgjørende for oss som går de lengste rennene, men er absolutt nyttig også for mosjonister og turløpere. Skitreneren er super både for korte intervaller og lengre turer med roligere frekvens og lavere belastning, sier han. 

Skitreneren kommer med en plate og trillehjul, og den kan derfor plasseres hvor som helst, og trilles til siden etter bruk. Den kan også monteres rett på veggen for å spare plass. 

Slynger, ROPES eller JungleGym: – Slynger er i skuddet som aldri før, ikke minst for alle oss som er glade i å gå på ski. Grunnen er enkel: Her får du et supert hjelpemiddel til trening av både kjernemuskulatur og mer spesifikk funksjonell styrke rettet mot for eksempel langrenn, fastslår Anders Aukland.


Slynger festet i taket, rundt en stang eller over en dør og kan enkelt pakkes med i treningsbagen. Derfor er slynger fast tilbehør i bagasjen til en rekke langrennsløpere.