Ryggtrening


Øvelser for Sportsmaster Ryggtrener

Ryggtreneren er justerbar, slik at den passer alle uansett høyde. Ved bruk av ryggtrener kan en utføre heve-senke bevegelsen på to måter: 

Rullemetoden:  Dette gjøres ved å senke kroppen ned, for så å gjøre en rullende bevegelse oppover (som starter i korsryggen). En slik utførelse vil belaste de små musklene mellom virvlene i ryggsøylen. 
Trening på ryggtrener Pivot 610_2

Med avstivet rygg: Stiv av i ryggen og senk og hev overkroppen med strak rygg. En slik utførelse vil i større grad belaste de lange ryggstrekkerne i ryggen. 

Trening på ryggtrener Pivot 610_1

Det er fordelmessig å variere mellom stiv og rullende utførelse slik at en styrker både de lange og korte musklene langs ryggsøylen. 

For godt trente personer kan det være aktuelt å ha ekstra belastning i tillegg til vekten av overkroppen.  For å øke belastningen kan man enten flytte armene fra brystet til bak nakken, eller man kan også øke belastningen ytterligere ved å legge en lett vektskive eller manual på nakken/holdt inntil brystet.    

I tillegg til vanlige rette ryggløft, kan man trene kroppens side-muskler ved å ha en sideliggende utgangsposisjon. 

Trening på ryggtrener Pivot 610_3