Gymball

En gymball/fitnessball er et enkelt og effektivt produkt.
Under viser vi eksempler på 10 fine øvelser.

1. Knebøy m/ball

Beskrivelse:
Stå med ballen som ryggstøtte. Føttene plasseres i skulderbreddes avstand og peker litt ut. Bøy ned til ca. 90 grader i knærne og press opp igjen. Hold ryggen rett og blikket fram.

1. Gymball: Knebøy

2. Foldekniven med ball

Beskrivelse:
Ligg på ryggen på en matte med strake ben og armene strakt over hodet. Plasser en stor ball mellom bena. Bruk bena til å løfte opp ballen. Når bena er strake tar du imot ballen med hendene. La ballen såvidt være nær gulvet bak hodet og før ballen tilbake på samme måte.

2. Gymball: Foldekniven med ball

3. Liggende lårcurl m/ball

Beskrivelse:
Ligg med begge benene på ballen og løft bekkenet. Ha armene ned langs siden. Stram lårets bakside-muskulatur og trekk ballen mot deg. Rull tilbake.

3. Gymball: Liggende lårcurl med ball

4. Albuestående stabilitetsøvelse m/ball

Beskrivelse:
Start gjerne øvelsen med at du står på knærne. Plasser underarmene på ballen og løft bekkenet, slik at du står på tær og albuer. Stram godt opp i mage- og korsryggregionen og hold kroppen strak og stabil. Unngå å svaie i korsryggen eller senke hoften.

4. Gymball: Albuestående stabiliterings øvelse

5. "Hånd mot fot" på en ball

Beskrivelse:
Sitt litt framme på ballen med rett rygg og avslappede skuldre. Forsøk å vekselvis løfte den ene foten i retning av motsatt hånd, samtidig som du svinger den samsidige armen. bakover. Gjør dette i 1-2 minutt.

5. Gymball: Hånd mot fot

6. Diagonalhev på en ball

Beskrivelse:
Ligg på magen på ballen. Løft den ene armen og det motsatte ben til de er i forlengelse av kroppen. Løft deretter motsatt ben og arm.

6. Gymball: Diagonalhev

7. Kneløft på en ball

Beskrivelse:
Stå på hendene med føttene på ballen. Forsøk å rulle ballen mot deg ved å trekke knærne opp mot brystet. Stram godt opp i mage- og korsryggregionen under bevegelsen.

7. Gymball: Kneløft

8. Liggende bekkenløft m/ball

Beskrivelse:
Ligg med begge benene på ballen. Ha armene ned langs siden. Knip setet sammen og løft bekkenet og nedre del av ryggen opp fra underlaget. Hold i 3-5 sek. Hvil tilsvarende.

8. Gymball: Liggende bekkenløft

 

9. Liggende rotasjon på ball

Beskrivelse:
Ligg på magen på ballen med armene strake foran kroppen. Tærne skal være i kontakt med gulvet. Forsøk å snu deg rundt på ryggen og tilbake igjen.

9. Gymball: Liggende rotasjon

10. Liggende benløft m/ball

Beskrivelse:
Ligg på ryggen med armene ned langs siden. Klem en ball mellom benene og løft benene opp mot taket. Senk rolig tilbake og gjenta.

10. Gymball: Liggende benløft