Slik trener du core effektivt

Kjernemuskulaturen er svært viktig for å styrke kroppen, og øke prestasjonene dine på trening og i hverdagen.

Core trening
Visste du at god kontroll på kjernemuskulaturen har direkte betydning for bevegelsene du gjør i omtrent alle ledd i kroppen?
Og at ensidig trening uten fokus på kjernen kan gi deg problemer med både kroppsholdning og god balanse?

Kjernemuskulaturen er de musklene som går fra og i bekkenet og opp til brystbeinet, både foran, bak og på sidene av kroppen. Skal du trene disse optimalt må du gjøre mer enn bare situps og rygghev. Under viser vi det utstyr du kan bruke for r å trene kjernemuskulaturen smart og effektivt.

I tillegg til dette utstyret har vi laget et skreddersydd treningsprogram hvor du finner de øvelsene du trenger for å trene kjernemuskulaturen effektiv. Se her!

Helt sentralt i trening av kjernemuskulatur er et Jungle Gym Slyngesett. Trening med slynger er både enkelt og utfordrende. Mange trener for eksempel planken som en del av kjernetreningen. Denne er i seg selv en statisk øvelse, og derfor ikke veldig funksjonell. Så fort du tar i bruk en slynge vil planken bli mye mer utfordrende og trene kjernen på en helt annen måte. Med slynger kan du også gjennomføre øvelser hvor du kombinerer flere muskelgrupper samtidig. Du kan for eksempel kjøre rygghev hvor du trener bred ryggmuskulatur, biceps, mage/rygg samtidig.

Jungle Gym

Treningsstrikker med ulik motstand gir mange fine øvelser hvor coremuskulaturen blir aktivert. Trening med strikk gir deg mange variasjonsmuligheter. Du kan for eksempel trene sittende magebøy for magemusklene, eller sittende roing for å styrke musklene i ryggen.

Minibands 5 stk i pakke

En Foam Roller  kan brukes til mange ulike øvelser. Blant annet kan du ta sit-ups med en Foam Roller under ryggen. Denne er også glimrende til egenmassasje og avspenning av muskulaturen i hele kroppen.

91 cm lang Foam rolller for bruk til massasje, uttøying og trening. Blå

Hoppetau er et enkelt produkt som du kan bruke til oppvarming. Bare ti minutter med hoppetau kan være like effektivt som en joggetur på 30 minutter.

Lifeline vektet hoppetau

En god Treningsmatte gjør sit-ups, push ups, rygg- og andre viktige øvelser behageligere og lettere å utføre.

Fitness matte

Med disse enkle produktene kan du trene nær sagt hvor som helst – hjemme, på jobben eller på hytta. Det fine er at kjernetreningen ikke trenger å ta lang tid. Med 15 minutter tre ganger i uken har du kommet langt på vei.


Tomas - selger, treningsveilder og PT

Tomas Sindal Kristensen

Selger i Sportsmaster, Sertifisert PT og Treningsveileder

Mangeårig selger i Sportsmaster. Stor kompetanse på treningsfysiologi og har jobbet med skaderehabilitering og idrett på forskjellige nivå i mange år. 
Sertifisert PT fra NIH.