HIIT-trening med apparater

HIIT-trening er en svært effektiv og populær treningsform, som gir deg maksimalt ut av treningen. Her får du gode tips til treningen og hvilke apparater du bør inkludere i din neste HIIT-økt

Med HIIT-trening – også kjent som High Intensity Interval Training – gjelder det å aktivere flest mulige muskler i kroppen, og oppnå en så intensiv og effektiv treningsøkt som mulig.

Jo bedre trent en muskelgruppe er, jo lettere er det å komme opp mot den anaerobe terskel. Trening rundt den anaerobe terskel gir best kondisjonseffekt.

Et godt mål for HIIT-treningen kan være å ligge på over 80% av makspuls i mellom 12 og 20 minutter. Bruk gjerne et aktivitets- og pulsbelte for å få god oversikt over hvordan du ligger an i løpet av treningen.

Apparater til HIIT-trening

Hos Sportsmaster har vi mange apparater som egner seg utmerket til HIIT-trening:

  1. Assault runner. Denne krever ca. 30% mer energi på samme hastighet sammenlignet med motoriserte tredemøller, og er samtidig mer skånsom mot ledd
  2. Romaskiner. Det er et apparater som aktiverer store muskelgrupper og som tåler tøff bruk. Sjekk for eksempel ut XEBEX AR2, Concept 2 og Assault Rower Elite.
  3. Klatremaskiner. Disse maskinene aktiverer store muskelgrupper som gjør at du raskt kommer opp i høy puls. Sjekk for eksempel ut XEBEX Climber og Sportsmaster C100.
  4. Tredemøller, og gjerne i stigning. Løping bidrar til økt styrke og utholdenhet i muskulaturen.
  5. Airbikes med armer. Disse apparatene ligner litt på romaskiner, i den forstand at de yter mer motstand jo mer du tar i. Her aktiveres også store muskelgrupper, som enkelt gir deg høy puls. Sjekk for eksempel ut Assault Classic og Assault Elite og XEBEX AirPlus Expert.
  6. Trappemølle. Her er det beina som aktiveres, men er man godt trent vil det være lett å få opp pulsen.
  7. Spinningsykler. Disse vil normalt ikke like lett gi høy puls som andre apparater på listen, men passer utmerket om du trener mye sykkel til vanlig. 
  8. Stakemaskiner. Her gjelder det samme prinsippet som for spinningsykler, og passer godt for langrennsløpere.

Ordinære ergometersykler og ellipsemaskiner vil også kunne gi god trening, men er ikke like godt egnet til HIIT trening fordi intensiteten blir lavere. Likevel finnes det ingen regel uten unntak, og både XEBEX Air Cycle og Sportsmaster iDecide er gode apparater som lettere vil kunne få opp pulsen enn de andre i samme kategori.

Tips for å avansere HIIT-treningen

HIIT-trening er meget god trening i seg selv, men kan med fordel også gjennomføres i kombinasjon med andre typer øvelser. Det kan gjøre treningen mer variert, som igjen gjør det lettere å motivere seg. 

Prøv for eksempel å supplere med styrkeøvelser som burpees, kettlebell swing/thrusters, squats, sit-ups og push-ups. 

God trening! 

Vil du ha flere treningstips? Sjekk ut våre treningsprogram og artikler om trening.