Les mer om kettlebells

Kettlebell trening er enkelt, morsomt og utrolig effektivt!

Kettlebells eller Gyria er et treningsverktøy som ligner på en kanonkule med håndtak. I motsetting til vanlige vektstenger er håndgrepet forskrudd i forhold til kulens tyngdepunkt, som betyr at kravet til kjernestabilitet og balanse er i fokus når vi trener med kettlebells. Designet på kettlebells gis oss mulighet til å utføre øvelser i alle slags dimensjoner, sammenlignet med isolert trening hvor vi kun beveger oss i et plan om gangen. Dette aspektet er viktig for utvikling av koordinasjon og dermed økt kroppsbeherskelse.

Trening med kettlebells er positivt for utviklingen av kondisjon og konsentrasjon under pressede situasjoner.

Det er viktig å lære grunnteknikkene for å få fullt utbytte og en positiv opplevelse av treningen med kettlebells. Når man har lært grunnteknikkene har du et godt utgangspunkt til å begynne med mer kompliserte øvelser som man kan se på you tube og andre nettsteder. 

Se og lær grunnteknikkene her. Beskrivelsen er utarbeidet av Lasse Lassen som er innehaver av Ta-steget .no i Oslo.

Før man går i gang med inntrening av grunnøvelsene er det noen retnings linjer som bør overholdes ved trening med kettlebells:

Tren barfot eller med vektløftersko, slik at støtteflaten blir så stabil som mulig.
Tren på et sklisikkert underlag for å unngå fall.

Tenk teknikk før belastning.

Viktig å ha godt med plass rundt se slik at ingen kommer til skade eller at inventaret blir skadet eller ødelagt.

Bruk magnesium for bedre grep.

Bruk svettebånd for beskyttelse av håndledd og for å unngå at svette fra armene skal påvirke friksjonen i grepet.

Vær kritisk til det du ser og leser om kettlebells da det er mye bra og dårlig informasjon som ligger ute på f.eks internett.

Belastning for nybegynner kvinner: ca 6-8 kg
Menn nybegynner ca: 8-16 kg.

Sist men ikke minst:
HA DET GØY!!!