Kriterier for valg av Ellipsetrener

En Ellipsetrener er en mellomting av sykkel, tredemølle og stepmaskin som gjør det mulig å simulere gå-og joggebevegelsen og derved aktivere musklene i legger, lår og setet.

En Ellipsemaskin er en mellomting av sykkel, tredemølle og steppmaskin som gjør det mulig å simulere gå- og joggebevegelsen og derved aktivere musklene i legger, lår og setet. 
Alle som har gått eller løpt opp trapper har kjent hvor god trening dette gir for ben og setemuskulatur, samtidig som pust- og hjertefrekvensen øker raskt. Bruk av ellipsemaskin gir deg effektiv kondisjonstrening uten støtbelastning for ankler, knær og hofte/rygg. Egner seg derfor spesielt godt i opptrening etter skader og for personer med belastningsplager som gjør jogging vanskelig. 

Kriterier for valg av Elipsemaskin / Crosstrainer / Ellipsetrener

Det er ikke noe definitivt navn på disse. Det er relativt store kvalitetsforskjeller på de forskjellige maskinene.
Her er noen kriterier å gå etter:

Moment (svinghjul x utveksling):

Momentet sier noe om hvor jevnt tråkk du får på en ellipsemaskin. Blir det for lite, vil tråkket bli ujevnt. Det kan og bli så tungt at motstandsmekanismen fungerer dårligere.

Steglengde / ellipse:

Formen på ellipsen varierer mye fra maskin til maskin. Det er spesielt viktig å ha et bevisst forhold til steglengden. En lengre steglende ( 50 cm + ) blir mer lik løping og skigåing. Treningen blir litt tyngre. Jo bedre form du er og jo lengre ben du har, jo viktigere blir en lengre steglengde.

Kvalitet på ledd:

En ellipsemaskin består av mange bevegelige ledd. Her er kvalitetsforskjellene store. En indikasjon er å se hvor mange kulelagre som er benyttet og kvaliteten på disse.