Alt du må vite om innstilling av sykkel og riktig sittestilling

For å få bedre utbytte av treningen, samt bedre teknikk og tråkk bør du legge litt tid i å stille inn spinningsykkelen din riktig. Her har du seks enkle trinn:

  1. spinningsykkelen. Pass på at setet er i vater, helt horisontalt. Deretter plasserer du krank-armene/pedalene på klokken 6 og 12, helt loddrett.
    Når du strekker benet helt ut (som står i kl. 6) skal du kunne skrape hælen over pedalen. Juster opp eller ned i høyden til du finner rett posisjon. Du skal med helt strakt ben så vidt komme deg opp på pedalen med hælen. Hoften må være i ro! Du skal ikke behøve å strekke deg etter pedalen.

  2. Pass på at foten er plassert på pedalen med den bredeste delen av foten over akselen til pedalen.
    Bruker du sykkelsko, kan du justere SPD-klossen under skoen frem eller tilbake til du får den bredeste delen av foten rett over akselen på pedalen. For langt frem (eller tilbake) med klossen gjør stor forskjell på kraftoverføring og øker risiko for skader (Akilles-betennelse osv).

  3. Sjekk at kneet beveger seg rett frem og rett opp når du trår rundt pedalene.
    Bevegelsen bør være i vertikal linje for ikke å miste kraft til pedalene. Mange som sliter med kneproblemer i forbindelse med sykkeltrening, har sannsynligvis aldri sjekket hvordan kneet beveger seg. Bevegelse innover eller utover med kneet er uheldig.

  4. Riktig vinkel på kneet – dersom du har fulgt punkt 1, blir dette bare en dobbeltsjekk.
    Kneet skal ha en liten knekk i nedre stilling (kl. 6). Unngå å overstrekke kneet ditt.

  5.  Posisjon på setet i forhold til styret (frem eller tilbake).
    Med begge føtter på pedalene og krank-armene helt parallelle med underlaget, så skal kneet være rett over pedalakselen. Dette er enkelt å finne ut, dersom du bruker lodd. Du dropper loddet med festepunkt fra underkant på kneet. Loddet skal falle helt naturlig mot pedalakselen, om ikke, justere setet frem eller tilbake.

  6. Høyde på styret
    Beste anbefaling er å finne den mest behagelige posisjonen for deg. Målet er å være mest mulig avslappet i skuldre og nakke. Sitter du riktig på setet, så har du nesten ikke noen belastning på hender og du finner en "lett" posisjon. Som et utgangspunkt kan du sette styret i samme høyde som setet.
    En person som sykler mye har styret betydelig lavere enn setet, mens en som ikke er så godt vant til denne aerodynamiske posisjonen bør ha styret noe høyere enn setet. Dette gjelder også dersom du har problemer med nakke og/eller skuldre.